torsdag 7 juli 2011

Hälsningar från vänsterjulia

Jag känner väldigt starkt för att engagera mig politiskt, men vet inte riktigt hur. Jag vill ju inte gå med i ett parti där jag håller med om nästan allt, vill ju att det ska passa perfekt! Tror dock inte att det är möjligt, och vad jag har förstått så är det väl nästan ingen partimedlem som kan stå för exakt 100% av vad partiet tycker.

En annan sak som också stör mig är att så fort ett nytt förslag eller en ny bestämmelse har kommit så hinner man aldrig bilda en egen uppfattning om vad man tycker. Man blir influerad från alla håll och kanter, och eftersom jag är åt vänsterhållet så lyssnar jag på vad vänstermänniskor säger och tänker att jag borde tycka som dom, eftersom jag ju är vänster. Men det kanske inte stämmer alla gånger. Och om det är något jag vill, så är det att bena ut vad jag själv anser i många ståndpunkter. Men vilket av de röda partierna ska jag joina? Eller kanske tom miljöpartiet?

En sak som jag däremot vet att jag tycker, är att det borde införas en maxlön i Sverige. Håkan Juholt tjänar 144'000 kr i månaden om jag inte minns fel. Det är så galet mycket pengar. Ingen behöver en sån månadslön. Hur mycket skulle man inte spara in på att ha en maxlön på 50'000 kr? Varför pratas det aldrig nånsin om detta när man så ofta pratar om att höja bidrag av olika slag, eller att det fattas pengar i den offentliga sektorn? Om det finns nån obvious baksida med detta förslag som jag blint missar, var snäll och tala om det för mig.

1 kommentar:

  1. Det är rätt vanligt att man använder pengar som morot för ett svårt eller ansvarsfullt arbete. Om alla tjänade lika mycket och man antar att den enda drivkraften hos folk är pengar, varför skulle någon ta ett mer komplicerat eller ansvarsfullt arbete än det enklaste?

    Nu är det ju inte bara pengar som är drivkraften hos mänskligheten tack och lov, men jag kan lätt tänka mig att det finns människor som lockas till arbeten enbart för lönen (eller om man vänder på det, yrken som bara bemannas pga den höga lönen). Vem vill jobba på exempelvis en oljerigg mitt ute på havet om det inte vore för lönen?

    SvaraRadera