fredag 23 december 2011

Dallas och julångest.

Idag blir det Dallasträff! Ska bli sjukt kul. Av någon anledning är jag lite nervöst. Skumt?
Sitter hos Viktor och väntar på att tiden ska gå. Shit vad skönt det är att bara kunna gå en liten bit och komma till en busshållplats och ta bussen som endast tar några minuter, istället för att ta en buss som tar 45 minuter och som går varannan timme. Nä, nu är jag omåttligt less på Råneå. Är i alla fall glad att jag är hemma nu under juletider.

Kan inte fatta att det är julafton imorrn. Och i övermorgon är den över. Det är så sjukt. Så mycket tid till planering av klappar, mat och vem man ska fira med, för 1 dag. En ynka dag.
Denna julen har det hänt nånting med mig.
Alla andra jular har jag väl tyckt att det har varit mysigt med julklappar, kanske lite väl mycket fokus på det men det hör ju som till. Men i år tycker jag bara att det känns som ett onödigt moment. Jag skäms typ för mänskligheten, att vi har julklappstradition. All jäkla stress som tillkommer, prestationsångest för att alla ska få nåt som dom verkligen gillar. Alla pengar som går. Allt jävla papper som går åt att slå in julklapparna. Alla jävla plastpåsar som man kommer hem med. När jag städade mitt rum igår hade jag tillslut 15 plastpåsar på sängen. Det är så jävla galet. Och allt, för, vad? Varför delar vi egentligen ut julklappar? När kom den traditionen?
Det jag ser mest fram emot med julen nu är all god mat och mysigt sällskap. Jag bryr mig inte om vad jag får egentligen, det känns så oerhört oväsentligt.  Har dessa tankar att göra med att jag nu är 20 och inte tonåring längre? Har jag tagit ett kliv in i vuxenvärlden? Men jag vill ju kunna ge julklappar till mina framtida barn och inte få dåligt samvete över det. Jag kanske bara har blivit lite cynisk..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar