måndag 19 december 2011

Nyårslöfte: fit!

Mitt förra nyårslöfte var att kommande år (detta) skulle bli ett år i hälsans tecken. Det funkade bra, halva året ungefär. Under denna höst har jag verkligen slackat och ända sen oktober har jag tänkt att "snart är det jul, ingen idé". Men nu vill jag ta nya tag! Efter nyår såklart. Hehe.

När jag berättar för folk att jag vill vara vältränad, ha platt mage och vara stark så får jag alltid samma svar - men du är ju inte tjock, inte behöver du det, du är fin som du är bla bla bla. Men det är verkligen inte vad det handlar om.
I dagens samhälle kan man inte vilja förändra sin kropp utan att få höra att man har förvrängd kroppssyn. Man måste vara sjukligt fet för att det ska vara okej och för att folk inte ska tro att man har ätstörningar. Jag vet att jag inte är tjock,jag vet att jag har lite hull men jag är verkligen inte överviktig och varför är det fel att vilja prova vara riktigt vältränad? Att verkligen känna sig stark både psykiskt och fysiskt. Jag kan till och med tycka att det kan verka provocerande att säga att man vill gå ner i vikt om man inte "behöver". För att det får riktigt stora människor att känna sig sämre med sig själva. Vad är det för skitsnack egentligen? Ska jag som icke-överviktig inte ändra på min kropp för att andra då kan ta illa upp just för att jag inte är överviktig?

Jag har aldrig haft magrutor eller platt mage. Mitt fett sätter sig just kring magen och rumpan, medan mina armar är ganska smala. Det känns som att det är ganska vanligt för kvinnor. Jag har egentligen inga stora problem med min kropp. Det är klart att man har bra och dåliga dagar. Speciellt i menstider kan jag svära över min uppsvällda mage eller min lite för stora rumpa. Men överlag brukar jag vara ganska nöjd. Nu känner jag bara att jag vill prova på en vältränad kropp, se hur mycket som krävs, se hur stark jag blir men framför allt: hur pigg och glad jag kommer bli. Är det fel att vilja sträva efter hälsa?

Som sagt, jag kommer köra på samma nyårslöfte än en gång. Och denna gång försöka ge järnet. Både med kost och träning. Om jag vågar lägger jag ut före och efter-bilder om jag får resultat!

1 kommentar:

  1. Du har helt rätt! Det är mycket bra att ha god kondition och även muskler. Du förlänger livet och blir gladare! Lycka till!

    SvaraRadera