torsdag 23 februari 2012

Kaloritestet.

Nästan 1300 kalorier har jag alltså ätit idag. Och detta är en normal dag, enda undantaget är att jag inte har ätit något onyttigt (vilket jag tenderar att göra ganska ofta). Fick en kommentar av fina Kicki till mitt förra inlägg, där hon skriver att jag inte borde äta mindre än 1300 kalorier för att det tydligen leder till näringsbrist då.
Shit!
Nä, men jag tror jag vet svaret på frågan. Frågan varför jag inte lider av näringsbrist alltså. 100 g mjölkchoklad innehåller mellan 480 - 600 kalorier. En kanelbulle 200-300 kalorier. Så, ifall jag hade lagt till typ en halv chokladkaka på dagens kost så hade jag helt plötsligt fått i mig 1600 kalorier istället för 1300.

Ändå skönt att jag inte åt typ 3000 kalorier eller nåt.. Men det hade kanske märkts!
Nåväl. Jag har alltid tyckt att kalorier är överskattat. Alltså, att räkna dom. Ett livsmedel är inte dåligt bara för att det har högt kaloriinnehåll. Olivolja t.ex innehåller ca 900 kalorier / 100 g. Men sen tar man kanske endast några droppar att steka i. Och kaloriinnehållet säger ingenting om näringsinnehållet. Isbergssallad har typ 3 kalorier / 100 g, men är sjuukt näringsfattigt.

Så, om jag fortsätter att äta såhär och tränar ganska mycket, så borde jag gå ner i vikt. Detta återstår att se!

1 kommentar:

  1. Det är ganska sjukt ändå att en 200 grams chokladkaka ger lika mycket energi som en lunch och middag, men ger knappast någon lång mättnadskänsla!

    När jag ändrade livsstil för 7 år sedan så rekomenderade viktsajten jag var med på att jag skulle ligga på 1300 kcal/dag och det var alltså det lägsta. Det energiintaget och min träning gjorde att det blev tydliga resultat. Idag ligger jag på runt 1580 kcal/dag.

    Sen är det ju så, att ju mer man tränar, desto mer energi behöver man, för kroppen behöver det. När jag sen inte tränade lika mycket och kroppen inte behövde lika mycket energi, så fortsatte jag dessvärre äta lika mycket som om jag stortränade. Vilket ledde till viktuppgång på lång sikt. Så det är ett jäkla tänkande.

    Men har man tanken "Att inte äta mer än vad man gör av med." så brukar det inte vara något problem.
    Kör hårt :)

    SvaraRadera