lördag 18 februari 2012

Kaos utan planering!

Har precis dammsugit, moppat, dammtorkat och plockat bort i mitt rum. Så skönt! Alltså, att få det gjort, inte att göra det.

Jag har iaf kommit fram till att jag är en planeringsmänniska. Samtidigt som jag är ganska oorganiserad (känns det som) och lite slarvig och stökig, så fungerar jag inte om jag inte får planera. Och det gäller typ allt. Om jag vill få saker gjorda måste jag planera det dagen innan. Jag brukar alltid göra upp listor i huvudet på saker jag ska göra innan jag somnar (och när jag vaknar är hälften bortglömt..) och jag har svårt att tänka "det löser sig". Typ som nu när jag försöker förbereda mig för att flytta till Stockholm. Jag har lite pengar sparade, skulle kanske klara mig en månad där borta om jag levde extremt asketiskt, så egentligen kan jag ju bara åka dit. Men det är maaassa saker jag måste "planera" först! Eller få reda på. Hur det ska gå till, typ.

1. Först och främst måste jag klara körkortet (så pengarna kommer förmodligen gå dit)
2. Då måste jag ha ett jobb som drar in pengar, så det söker jag nu för fullt (springvikarie räcker inte)
3. .. och eftersom lönen oftast betalas ut en månad i efterskott betyder det att jag blir kvar här i minst 2 månader till
4. Sen, när det är klart - hur ska jag frakta alla mina saker?
5. Hitta boende är förstås givet, men jag har kollat runt och det finns ganska mycket andrahandsalternativ
6. Sedan snabbt hitta jobb i Sthlm så jag kan fortsätta bo där

Sen är det massa småsaker som också tillkommer, och jag vill inte riktigt åka innan jag har kläm på hur allt kommer lösa sig. En annan sak jag verkligen måste planera är min kost, annars faller det helt. Eftersom jag lagar all mat själv trots att jag bor hemma (vegetarian) gäller det att jag ska veta i förväg vad jag ska laga, annars blir det något fatalt som två stekta ägg på en smörgås. Och eftersom jag verkligen vill vara nyttig nu så funkar inte det! Så är det.

Så nu ska jag nog ta och planera vad jag ska äta för lunch resp. middag. Annars blir det kaos!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar