lördag 4 februari 2012

Knowledge is the way.

Alltså "Debatt" måste vara världens bästa program. Det borde sändas varje kväll. Jag blir aldrig så engagerad som efter ett Debattprogram.

I senaste avsnittet diskuterade de bl.a. att en grupp vänstermänniskor har anordnat en typ "överklassafari" där de åker i buss runt villaområdena som kallas "solsidan" i Stockholm. Egentliga namnet är väl Saltsjöbaden. Det är i alla fall ett område där det mestadels bor rika människor. De åker runt i bussen för att skapa avsky mot överklassen, men självklart har detta fått stora reaktioner eftersom de som bor där känner sig uttittade, som djur i bur typ. Det kan jag verkligen förstå. Det blir ju ett hat mot överklassen, som ju också är en typ av folkgrupp. Någon drog liknelser med Sverigedemokraterna, att det är samma sak, att hysa agg mot någon typ av folkgrupp. Och det kan jag hålla med om.

Alltså, klasskillnader är ju ett stort problem. Och jag tycker absolut att man ska avsky just att det finns klasskillnader, men att rikta in sig på en av dessa grupper är ju precis samma sak som att avsky t.ex. invandrare. Eller rödhåriga. Eller folk som kör Opel. På så sätt tycker jag att dessa vänstermänniskor gör helt fel. Visst, de skapar debatt som är nödvändig, men i så fall är det inte värt det.

Tänk om överklassmänniskor åkte runt bland "skabbiga" bostadsområden. Vilket ramaskri det skulle bli! Varför skulle det då vara mer okej att göra samma sak, fast tvärtom? Och jag tänker även på barn som har vuxit upp i en rik familj, i t.ex. Saltsjöbaden. Det rår de för lika mycket som jag har vuxit upp i min "medelklassfamilj". Med andra ord, det kan man ju inte alls bestämma över.

Jag tycker att vi riktar in oss på helt fel sak här. Utrota klasskillnader - JA! Utrota överklassmänniskor - NEJ!
Försök i stället få över alla på samma köl. Om alla i Sveriga tycker att det inte borde finnas klasskillnader, ja men då blir det ju så himla mycket enklare att komma dit. Kunskap är den eviga nyckeln till framgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar