torsdag 15 mars 2012

Hårdebatten..

.. är verkligen igång. Det finns bilder på facebook som föreställer kvinnor med kroppsbehåring på ställen där samhället säger att kvinnor ska raka sig. T.ex. armhålan eller "raggarsträngsstället". En tjej har lagt upp en bild på sig själv där man ser hennes mage och en raggarsträng, och just nu är det nog uppe i över 700 kommentarer. Blir irriterad och lite besviken när jag läser bland dessa, för många är otroligt elaka och jag undrar vad som ger dem rätten att säga de sakerna. Det är som att de skulle kommentera en osminkad bild på mig med "fan vad ful du är", "du är så jävla äcklig", "vidrigt, spyyyyyr!!". Men jag blir även besviken över kommentarerna låter från en del som tar behåringen i försvar. Det blir en sån barnslig nivå på det hela, och om vi ska klara att ta bort stereotyperna så måste vi ALLA hjälpa till och vi måste försöka få varann att förstå, istället för att kalla varandra för elaka saker.

Självklart var jag själv tvungen att ge mig in i debatten. Jag tycker att det behövs upplysas om att rakningen bara är en sån liten grej av det stora hela. I grund och botten handlar det om att samhället inte ska säga åt mig hur jag ska vara eller se ut. Ingen ska reagera när en tjej har hår under armarna. Ingen ska reagera när en tjej inte har hår under armarna. Självklart ska jag kunna raka mig om jag vill det för min egen skull.
Det handlar om att ta bort dom stereotyper av män och kvinnor vi har, för det finns bara 1 version av hur kvinnan ska se ut och det finns bara 1 version av hur mannen ska se ut. Och dessa versioner är inte heller realistiska. Ja herregud, jag har huuuur mycket som helst att tillägga i denna debatt. Det kommer mer!

 Anonymt hårigt kvinnoben som ville vara med.
Mitt håriga kvinnoben. Klicka på bilden om du tvivlar på att mina ljusa fjun till hår inte är där.
Jag hatar att raka benen, det är verkligen bökigt och tar tid och så blir jag torr och blablabla. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar