fredag 9 mars 2012

Moderaterna är det största skämtet sedan tidernas begynnelse.

Sitter och fyller i ansökan om att studera Matematik B och Naturkunskap B via vuxenutbildningen. Fattar typ ingenting av formuläret. Tack snälla regering för att du gör det så lätt som möjligt för mig att plugga upp mina betyg.

Fick veta att för att jag ska kunna plugga upp betyg i ämnen som jag har G eller VG i så måste jag först genomgå prövningar i dessa ämnen (kostar 500 :- / styck) för att få veta om jag får eller inte får göra det. Detta gäller från den 11e juli, men jag får ändå inte plugga upp dom nu för man måste börja i terminsstart typ. Jag blir så jävla förbannad, regering är puckad och vet ingenting om hur det är att vara ung för att alla där är gamla gubbar typ. Varför vill ni göra det så svårt som möjligt för folk att kunna utbilda sig till det dom vill bli?

Tänk om jag hade velat bli psykolog. Och vill plugga upp alla mina ämnen i hopp om MVG. Det kanske är 15 ämnen som jag inte har MVG i. Eller nåt sånt. 15 prövningar = 7500 kr. Om jag dessutom inte får grönt ljus så är hoppet typ ute. Jag skulle inte kunna följa mina drömmar. För vad?!

Ska det vara såhär? Jag kan även inte förstå hur Moderaterna vågar kalla sig "det nya arbetarpartiet". Jag finner inga ord över min frustration och i mina tankar hör jag bara svordomar och känner endast ilska när jag tänker på detta. Jag skulle vilja veta vad dom menar, för jag har då verkligen inte märkt av att de har skapat nya jobb.

All min lediga tid (det vill säga hela tiden, förutom när jag har körlektion typ) är jag tillgänglig vikarie på äldreboendena i Råneå. Även natt. Jag har ändå inte fått jobb på 1½ månad nu. Jävligt kul att veta att jag måste hamstra mina pengar som fan, för jag får ingen lön i mars. Jag får inte en jävla spänn. Lägg dessutom till all stress det innebär att vara tillgänglig hela tiden. Jag måste vara hemma när jag är tillgänglig, om dom skulle ringa och det skulle vara akut.
Lägg till stressen att veta att jag inte får några pengar i mars (kanske inte ens i april om det fortsätter såhär).
Lägg till stressen att veta att jag inte kommer kunna flytta hemifrån snart.
Lägg till stressen att jag inte får något jobb, trots att jag söker allt som dyker upp. Kollar platsbanken flera gånger varje dag.
Jag vet absolut ingenting om A-kassa heller, hur den fungerar eller något. Ändå ytterst otroligt att jag skulle få några pengar därifrån eftersom jag har jobbat relativt sporadiskt under 2011.
Jag tål inte att höra att folk säger att jag inte anstränger mig tillräckligt mycket, att om man vill ha jobb så tar man det. Det funkar inte på det sättet tydligen eftersom att det inte finns så jävla många jobb att söka. 

Jag accepterar inte att jag måste ha MER utbildning än vad jag redan har, för att få ett jobb. Det är inte rimligt, det är helt sjukt om det skulle vara så. Jag har paus från mina studier nu för att jag ska jobba, göra något annat, tjäna pengar, resa. Då ska jag inte behöva utbilda mig ÄNNU mer för det. Då försvinner poängen lite grand, med att ha ett sånt här sabbatsår.

Och ändå, så ska jag nu alltså plugga upp Matematik B och NK B. Så att jag i framtiden kanske kommer in på någon längre utbildning, t.ex. dietist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar