söndag 4 mars 2012

VARNING!

För skrämmande bild. Nädå. Såhär ser jag ut efter att ha varit ute i några minusgrader. Okej, nu ser det inte så illa ut men det är för att huden har hunnit lugna ner sig. Jag tänkte bara klaga lite på min hy nu.

Ytliga blodkärl + blek hy = röd. väldigt. lätt. Alltså jag blir röd av allt. Och jag är alltid lite röd. Sjukt less. För att det inte ska synas måste jag smeta på ett fett lager med foundation, men då ser det helt äckligt ut eftersom att min hy även är dålig på det sättet att den typ inte går att sminka utan att gorma sig på något sätt, t.ex. pyyyttesmå hudflagor hur mycket hudkräm jag än har.

Så jag är dessutom supertorr. Vilket blir ett helvete på vintern. Röd, torrfnasig hud! Yaay. Men, vad händer på sommaren? Jo, jag slipper torrheten (förutom i ansiktet, där är det alltid torrt) men guess what? Eftersom min hy typ saknar färgpigment så kan jag inte bli brun utan blir istället... - trumvirvel - RÖD! Och bränner mig superenkelt. Och har större risk att få cancer.

Så min fråga är helt enkelt; varför finns min hudtyp? "Ja men åååh du har ju äkta skandinavisk hy, det är ju jättefint och blabla blek är fint blabla". Det är den mest ofördelaktiga hy som finns. Tål inte vinter, tål inte sommar. VARFÖR FINNS DEN?

Ser även ut såhär när jag har duschat. Notera att det tar minst 1 h innan allt är borta. Men, som sagt, det försvinner aldrig helt! I'm doomed to be red.

4 kommentarer:

  1. Hur röd du än må bli (hey, I'm a brandbil too) så är du ändå min fina Teodor. Och jag tycker om dig precis som du är :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naw, tack fina Teodor <3 glad jag blir. Och detsamma!
      det är skönt att jag inte är ensam röding! Vi kanske ska försöka vända om idealet så alla vill ha röd hud? :)

      Radera
    2. Lätt! Mer brandbilsface åt folket ;D

      Radera
  2. jag är också stoppljus! hell to the yes. fast hell to the no. sämst! speciellt på spelningar när man vill vara fett snygg så är man fett osnygg för adrenalinet och värmen går rätt till ansiktet och man är knallröd. sämst!!

    SvaraRadera