onsdag 18 april 2012

Varför är det så svårt att tänka rationellt om sig själv?


Ett av mina komplex är mina tänder. Jag tycker att de är små och kvadratiska i negativ bemärkelse, och jag undrar alltid om andra människor tycker att de är missfärgade. Jag tycker alltid det är jobbigt att visa mina tänder, i t.ex. ett leende och har därför vant mig med att aldrig le med tänderna utan alltid med stängd mun. Detta är något som jag tänker på varje dag, även om vissa dagar kan vara jobbigare än andra och ibland känns det inte jobbigt alls.

Det här är ju faktiskt helt sjukt. Jag vet att det inte är nåt fel på mina tänder egentligen, och det är säkert bara jag som tänker på det. När jag ser på mig själv lite ovanifrån och lite objektivt, så vet jag ju att det är i mitt huvud som mina tänder är fula. Och jag undrar varför det är såhär. Vad beror det på att det är så otroligt svårt att tänka rationellt om sig själv?

Ett annat exempel; det är sommar och jättevarmt. Jag oroar mig för att få synliga svettfläckar men när jag ser nån som har det så tänker jag ”det är väl inte så konstigt, det är ju jättevarmt!”. Varför är det såhär? Det är sjukt dåligt, lätt topp 3 sämsta påhitten i världen. 


1 kommentar:

  1. håller med, så himla mycket. och paprika, jag kan helt ärligt säga att jag ALDRIG har tänkt på att dina tänder skulle vara konstiga eller missfärgade. aldrig! du har helt rätt, det ÄR bara i ditt huvud. sluta inte le med tänderna! puss paprika <3

    SvaraRadera