tisdag 8 maj 2012

Senast utlästa;

H. G. Wells - Världarnas krig

Det som intresserade mig för denna roman var berättelsen kring den. Den skrevs i slutet på 1800-talet och handlar om marsinvånare som anfaller jorden. På 30-talet lästes den upp i radio, i en lite mer dramatisk version, och ca 1,7 miljoner lyssnare trodde att detta hände på riktigt. Rabalder? Ja!

Själva berättelsen tycker jag är ganska medioker. Det är just inte så mycket mer än en attack från yttre rymden som är handlingen. Men det är just detta som gör den lite extraordinär. Hade den skrivits under lite senare år hade den varit ungefär lika intressant och ovanlig som en brittisk deckare, men faktumet att den utgavs år 1897 gör den väldigt speciell i den bemärkelsen att den är helt tidlös. Wells anammar ett språk som fungerar lika bra idag som då (på en höft) och han ger väldigt levande och realistiska beskrivningar. Kanske en av orsakerna till att folk trodde att det verkligen hände på riktigt.

Detta har iaf givit mig lite mersmak på sci/fi från första hälften av 1900-talet och blivit sugen på att läsa mer av just Wells som även har skrivit lite samhällskritiska/dystopiska verk. Och just den samhällskritiska/dystopiska genren kan nog vara den bästa jag vet.
Så nu har jag allt sprungit på bibblan och lånat bl.a. Tidsmaskinen av Wells som jag hoppas är riktigt jävlig och kritisk mot samhället för då blir jag go i själen! Nåväl. Världarnas krig är helt klart läsvärd, inte så groteskt lång heller och inte alls svårläst. Blir nog till att ladda ner den nya filmatiseringen också.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar