onsdag 9 maj 2012

Varför är det inte mer krav på modevärlden?

Jag undrar varför modevärlden inte tar ett större ansvar. Många tidningsomslag, reklamaffischer m.m. består av modeller från modevärlden. Vi har otroligt mycket att skylla på modevärlden, att vi har detta sjuka size zero-ideal. Det känns lite som att de blir försvarade med att "men om modellerna är FÖR smala så blir de ratade. De vill inte sända ut ett dåligt budskap om att anorexia är bra". "de vill ha intetsägande modeller så att fokuset ligger på kläderna". Det är sjukt och många unga tjejer drömmer om att bli modell och får veta att de måste vara smal och lång för att kunna bli det. Hela konceptet sänder ut så fruktansvärt fel signaler och hela världen tittar på. Har du lite hull på kroppen är du "plus size". Jag hittar aldrig byxor som är helt bra på mig, för mina ben är så korta. Kläder görs åt en sorts kropp. Jag blir så himla förbannad och less. Tänk om något stort modehus skulle börja använda sig av modeller i olika storlekar och former, tänk om någon skulle ta sitt jävla ansvar, tänk vad stor skillnad det skulle bli! Är det bara jag som känner såhär för modebranschen?

1 kommentar:

  1. Jag håller med. Jag blir lika less varje gång. Ska vi starta ett sådant modehus, där fokus ligger på det normala och sunda? ;)

    SvaraRadera