måndag 30 juli 2012

Reflektioner från en småknubbig gottegris

Igår gjorde jag som jag ibland gör på söndagar. Jag har ju en evig längtan att vara nyttig och hälsosam, men min stora aptit och glädje för sötsaker sätter ofta käppar i hjulet för denna önskan. Hursomhelst. Förra veckan var en vecka utan disciplin med småätande och godis redan på tisdag (!), och alla vet hur det blir då - veckan är förstörd i nyttighetsväg så då är det lika bra att äta godis resten av dagarna. Och det är i dessa situationer som jag lurar mig själv. Jag använder den bästa ursäkten i världen för att få svulla. Det var igår, söndag, och jag tänkte: "imorrn är det måndag vilket innebär nystart. Nu vill jag vara nyttig igen! Men det är imorrn, och för att bli riktigt motiverad måste jag känna mig sjukligt less på onyttigheter. Bästa sättet att göra det? Äta sjukligt mycket onyttigheter!". Så jag åkte och köpte pizza, en stor godispåse och en burk dr pepper. Fett nöjd dessutom. Äta onyttigt i förebyggande syfte.

Då har vi idag måndag och upp till bevis. Är jag sjukligt less på onyttigheter?
.. trumvirvel..

Nej. Jag blir aldrig less. Och det är mitt problem. Jag kan vara mer eller mindre sugen, men väldigt sällan less. Och det visste mitt undermedvetna igår när jag köpte pizzan. Ursäkter, ursäkter hela tiden. Det finns inga ursäkter och jag behöver inte övertyga "mig själv", det finns bara ett (1) jag så det kan inte övertygas. Nu vill JAG vara hälsosam och då tänker JAG  vara det. Veckan har startrat bra med promenad på morgon och grötfrukost (som jag iofs alltid äter, men det gör det inte mindre nyttigt för det) och nu ska jag gå och laga god och nyttig quorngryta innan det är dags att bege sig till jobbet. Det finns hopp!

2 kommentarer:

  1. småknubbig?! get real paprika, du är JÄTTEFIN! och jag saknar dig såhääääär mycket! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha med småknubbig menar jag att jag har kilon jag skulle klara mig utan ;) jag saknar dig också! kommer till stockholm snart, hoppas du är hemma :) :)

      Radera