torsdag 4 oktober 2012

Jularom

Kanelbullens dag idag, mm, åh jag älskar verkligen kanelbullar och fikabröd i allmänhet. Men i måndags var det ny månad så jag bestämde mig för att det var dags att försöka vara nyttig igen. Idag är det torsdag och det har hittills gått väldigt bra och jag är riktigt stolt över mig själv. Snart en hel vecka! Men jag kommer ändå ha 1 dag i veckan då jag får unna mig någonting. Och då ska det verkligen vara någonting, inte pizzachipsgodisläskfikaglass..

Så var det det här med kanel. En jularom. Jag har lite julkänsla och som vanligt så är det inte i juletider. Menmen, bättre nu än aldrig? Tanken på att det snart är jul är helt sjuk också. Igår såg jag julprydnader i en butik. Så jag försöker vänja mig i tid för när det verkligen kommer så är det över på några dagar under vilka man inte har haft nån insikt i att det är jul what so ever. Så upptagen av matlagning, julklappshandling, inslagning, stress.. Varje år tänker jag att den här julen ska jag bara mysa. Baka mycket. Försöka att tycka om att det är -25 ute och försöka se det mysiga i att bylta på sig massa kläder. Älska mörkret som ändå ljusnar upp av all snö. Njuta ordentligt av varje pepparkakskola man stoppar i sig. Julpynta med omsorg. Dricka mycket glögg.

En av de sämsta egenskaper med människan måste vara förmågan att leva i nuet. Eller snarare icke-förmågan. Varför är det så egentligen?
Innan vi åkte till Rom kunde vi inte vääänta tills vi var där och vi föreställde oss hur det skulle vara och tänk vad härligt det måste vara i Italien, herregud, tänk Vatikanstaten! Colosseum! Sixtinska kapellet! Tanken var svindlande. Tanken var mer svindlande än att faktiskt vara där. Och så är det alltid. Sämst. När vi var i Italien så var det som att det inte gick in. Det gick inte att begripa, gick inte att inta. Samma med sommaren. Snart börjar denna evigslånga längtan efter sommaren. Man föreställer sig hur underbart det kommer vara och man tittar på sommarbilder och minns och njuter. Och sen, när sommaren väl har kommit, så har man tankarna på helt annat håll. Varför?

Oj, flummigt långt inlägg som kanske egentligen borde delas upp i 3st. Menmen, idag är jag flummig och lång (?).

Detta underbara drömjobb jag hade förra julen är snart 1 helt år sen. Vad hände?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar