torsdag 18 oktober 2012

Just nu läser jag "how to be a woman" av Caitlin Moran som är en humoristisk feministbok, kan man säga. Jag har sett denna bok i media många gånger och det har alltid varit med en positiv recension som följe. Men jag är faktiskt inte blown off my feet, inte alls. Det är alltid lika trist när man läser en bok som man inte älskar, man tappar lite lusten då.

Hursomhelst. Boken är på engelska och jag trodde det skulle vara väldigt lättsmält men språket är lite mer komplicerat än jag trodde så det tar lite längre tid att läsa och dessutom tror jag detta förstör humorn i boken. Jag förstår ju skämten och så men jag tror jag skulle garva mer om det var på svenska, jag är så koncentrerad på språket. Sen så håller jag inte alls med om mycket som Caitlin står för. Den här boken känns inte alls rätt i sin tid tycker jag. T.ex. tycker hon att kvinnor ska sluta raka sig mellan benen men det är helt okej att raka övriga kroppen. Jag blev faktiskt väldigt förvånad över att läsa detta, alltså boken skrevs förra året så detta känns lite inaktuellt. Det känns ju mycket som att debatten just nu handlar mycket om att kvinnors behåring är naturlig och då menas det ju med ALLT hår, inte bara det mellan benen. Nåväl.. Har drygt halva boken kvar så jag ska inte ta ut nånting i förskott men hittills verkar det inte så lovande.. men vad vet jag, den här boken kanske är superrevolterande i England.

Sämst kvalla, jag vet, men bättre än inget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar