tisdag 27 november 2012

Mördeg = 0. Julia = 1

Är otroligt fascinerad av tårtkonst och hur estetiska och fantasifulla dessa bagare är. Jag bläddrar runt på olika tårtbloggar och blir så sugen på att beställa hem alla dessa redskap och speciella ingredienser för att kunna göra en sån där fin tårta. Men jag känner mig själv för väl för att veta att jag skulle ha alldeles för höga krav på mig själv, jag skulle intala mig själv att "detta är hur lätt som helst" och resultatet skulle inte bli som jag hade tänkt mig. Och så skulle jag bli arg och ge upp. Jag var nära på att ge upp i kvällens kakbak idag faktiskt. En simpel mördeg, endast 3 ingredienser, men så jävla svår. Först hade ingen talat om för mig att det är svårt att göra mördeg i maskin (i video-tutorial:en (?) hade de faktiskt maskin! Dock var det på ett riktigt bageri så det kanske var nån specialmaskin.. men ändå!), så efter att ha provat 2 hushållsassistenter och bara fått smulor som resultat började jag knåda för hand och fy faan vad jobbigt det var. Och det blev ändå ingen jävla deg. Kom på den briljanta idén att tillsätta mer smör och vips - en sammanhållen deg det blev. Men att rulla den där jävla degen till långa längder var en annan sak.. Hur som helst så blev resultatet iaf godkänt och jag blev 3 kaksorter rikare. Jag vann över mördegen!

 

1 kommentar: