lördag 29 december 2012

Alla vet vem Dracula är

Alla vet vem Dracula är och förmodligen vet alla att det från början var en roman som utgavs för lääänge sen. Alla vet att Dracula har vassa tänder och livnär sig på blod som han suger från andra varelsers halsar, och att han bor i ett slott i Rumänien. Detta var iaf vad jag visste. När jag för ett tag sen klickade mig runt på cdon upptäckte jag att de hade rea på engelskspråkiga klassiker och däribland just Dracula. Varför inte läsa den? Tänkte jag. Alla vet vem han är men få har läst boken (är iaf min uppfattning). Nu har jag läst nästan en tredjedel och jag måste säga att jag är oerhört positivt överraskad! Hade för det första föreställt mig att hela boken (som är förvånansvärt tjock) skulle utspela sig på Draculas fästning, men denna del utgör i själva verket inte ens en sjättedel (hittills iaf..). Dessutom är den även överraskande läskig för att vara från år 1897, och därtill överraskande spännande. Som alltid när jag läser något gammalt är jag väl lite omedvetet skeptisk till språk osv och när det gäller skräcklitteratur så har jag en föreställning om att ju äldre det är, desto fånigare är det. Och detta tycker jag är en ganska berättigad åsikt, i alla fall om man tittar på hur skräckfilmer har utvecklats genom åren. När Hajen kom (på 70-talet..?) var det tidernas läskigaste film liksom. Min arma mor skulle aldrig klara av en skräckfilm av idag. Men jag måste säga att Dracula levererar ändå. Eller så är det bara jag som har en felaktig bild av hur rädsla har artat sig genom tiderna.
Hur som helst så är Dracula en väldigt värd bok att läsa, men jag brukar alltid tänka att slutet avgör om en bok/film är bra eller dålig så jag ska nu inte säga för mycket..

När jag googlade "Dracula Bram Stoker book cover" dök det upp massvis av olika omslag och jag hittade inte ens omslaget till den utgåva som jag själv läser, men detta verkar vara en ganska tidig upplaga så den får duga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar