fredag 21 december 2012

the darkest time of the year

Om jag kunde beskriva med ord hur vacker himlen är just nu i denna stund, kl. 14.46  fredag den 21/12-2012. Detta är även årets mörkaste dag och samtidigt den enda dagen i december som jag har fått uppleva sol här i Råneå. Himlen är så intensivt orange som jag nånsin har sett. Jag bannar mig själv för att jag inte har en systemkamera att föreviga detta ögonblick med, eftersom min mobilkamera inte på långa vägar kan göra denna himmel rättvisa. Under de 2 minuter som det har tagit för mig att skriva detta har himlen hunnit ändra nyans och det breda horisontella bandet av orange färg har börjat övergå i mörkt blågrönt. Men det orangea längst ner är fortfarande intensivt. Om en liten stund kommer himlen vara helt mörk.

Innan jag satte igång med de avslutande delarna i min julstädning tog jag mig ut på en liten promenad för att få beskåda detta vackra vinterlandskap. Det kändes som en saga, att få slippa vandra under den gråa pappersmassemolniga himlen. Självklart hade jag med mig både hund och mobilkamera.









 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar