fredag 8 februari 2013

Vart fan är vi på väg?

Jag vet att jag är efter, men jag kollade precis på senaste avsnittet av av Uppdrag Granskning. Det väldigt omtalade avsnittet om näthat riktat mot kvinnor.
Jag blev så fruktansvärt illa berörd av programmet. Jag är så frustrerad, arg, ledsen, besviken..
För hundra år sen hade kvinnor inte än fått rösträtt i Sverige men mycket har hänt på väldigt kort tid angående jämställdhet. Ändå, på nåt sätt känner jag att det inte har hänt ett skit. Kvinnor blir mordhotade för att de har en åsikt. Hur fruktansvärt absurt och idiotiskt är inte det? Det finns inget ord kraftigt nog att beskriva hur korkat det är.
De upprörda känslor jag känner nu är förmodligen ingenting i jämförelse med vad dessa kvinnor upplever. Och de personer som kommenterade Julias inlägg som hon hade skrivit på H&Ms hemsida - vad håller ni på med?
"Nej, det är klart att jag inte menade att hon skulle hoppa framför ett tåg, jag skrev ju bara det för att jag var så irriterad".
"Nej, men på facebook är det bara text ju, det är ju bara internet". Hur resonerar dessa människor? Jag skulle aldrig i hela mitt liv uppmana någon att begå självmord, hur mycket avsky jag än skulle känna för hen. Det finns liksom inte i min värld. Och sen verkar de förvånade att hon blev ledsen.
"Det är klart att jag inte menade något, det var ju synd om hon blev ledsen". Men vad tror folk?! Det här är så fruktansvärt sjukt att jag blir knäpp. Som Julia sa i programmet; jag har tappat hoppet för mänskligheten.

Det är så fantastiskt bra att det finns reportrar som gör såna här program. Det är så fantastiskt att dessa kvinnor ställer upp och berättar om deras upplevelser. Det är så fruktansvärt hemskt att folk mordhotar och våldshotar folk till höger och vänster för att de "blev upprörda" och det är ju "bara text". Alltså, på riktigt, vart är vi på väg?

1 kommentar:

  1. Det är helt jävla sjukt! Hur kunde världen bli så hatisk?

    SvaraRadera