torsdag 21 mars 2013

"När man var liten var det bara det onyttiga som var onyttigt - godis, glass, chips, läsk och kakor. Nu är mat också onyttigt". Det var det klyftigaste jag hört på länge. Det gav mig en riktig tankeställare som behövs i dessa hälsohets-tider. Det är såå sant!

Jag blir knäpp av alla dieter och "hon gick ner 20 kilo" och "såhär får du platt mage". Det är ÖVERALLT. Det är omöjligt att inte låta sig påverkas. Och påverkad har jag blivit. Nu är det inte längre bara godis som är onyttigt utan även mat. Jag får dåligt samvete om jag äter pasta (vit pasta känns lika dumt som att äta godis), ris, potatis, vitt bröd (hell, detta är fan värre än att äta godis!), smör, grädde, sylt, matvete, banan, vindruvor och massa annat som är helt sjukt att få dåligt samvete över. Liksom, sen när är banan och vindruvor dåligt för kroppen?!

Man blir påhoppad överallt med saker man ska och inte ska äta. Om det fortsätter såhär så kommer vatten snart vara det enda som är nyttigt. Men vems är ansvaret för att detta ska sluta? Jag tänker hela tiden att jag inte har någon del i det hela, att jag är en motståndare. Men jag lägger ju också upp bilder på mat och bara när jag har ätit "nyttigt" dessutom. När lade jag senast upp en bild på en pizza eller på ett maxmål? Jag skriver på min blogg när jag har varit och tränat och när jag ska åka och träna och hur härligt det är. Detta är ett samhällsproblem och det är hela samhället som måste förändra. Men det är svårt. Det ska inte behöva vara så, att jag måste vakta alla mina ord jag skriver på den här bloggen. Det ska inte behöva vara så, att jag ska dra mig för att lägga upp en matbild för att jag vet att folk kan bli påverkade. Men vi måste kämpa mot alla dessa sjuka ideal som slängs i våra ansikten KONSTANT. Jag önskade också att media kunde ta ett större ansvar. Tänk om Aftonbladet bestämde sig för att inte visa hälso-relaterad reklam eller skriva hälso-relaterade artiklar? Och med hälsa menar jag här "gå ner i vikt-hälsa" och "diet-hälsa". Uttrycket "hälsosam" har fått en felaktig betydelse. Vi måste bekämpa detta tillsammans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar