fredag 3 maj 2013

Energibollar

Helt okej gott och helt okej lätt att göra. Ingen tiopoängare alltså men ändå förvånansvärt goda! Jag har gjort en mix av lite olika recept och höftat på mängderna på ingredienserna. Sötmandlarna var ingen hit eftersom dom var jättesvåra att mixa, har däremot läst att man kan blötlägga dom 8 timmar innan så dom blir mjuka. Kanske värt att prova.

Dom här är ju inte bara rånyttiga utan innehåller också mycket energi och skulle därför funka bra att käka före eller efter träning. Eller att bara ha som fredagsgodis :)

Dessa var ingredienserna, förutom en skvätt kaffe och en skvätt vatten. Jag tog mest av nötter, frukt och kokosflingor. När det var ca en tredjedel kvar av smeten att rulla provade jag tillsätta torkade aprikoser också, och lite mer kakao och kaffe. För konsistensens skull tillsatte jag havregryn efter att allt var färdigmixat, och det blev skitbra! Gick mycket lättare att rulla då. Däremot tycker jag inte att dom smakade lit gott som dom första med bara dadlar som sötningsmedel.


Efter ca 2 timmar i kylen! Mums. Hade nog blivit bättre av att stå i frysen dock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar