onsdag 31 juli 2013

Sushi, bilbingo, vänskap och utmaningar

Under mina två dagars ledighet har jag hunnit med mycket mysigt; dels långpromenader med vovven men även sushi-middag med Gunnar och bilbingo med Helen som vann 600:-! Dessa två är vänskaper som jag vet att jag kommer ha länge, och det värdesätter jag så högt. Är det ett vuxentecken när man kan träffa sina vänner två gånger per år, och vänskapen ligger ändå på samma nivå? Det är hursomhelst härligt att känna människor på ett sådant sätt att man kan göra så, även om jag självklart önskar att man kunde ses oftare. 

Nu har jag bara fyra nätter kvar av min tredje sommar på Klockarängen. Jag sa till Helen igår att det är kul att jämföra hur man var första sommaren 2011, jämfört med nu. I början var jag ganska awkward med dom äldre och visste inte riktigt hur jag skulle bete mig. Jag har ju aldrig haft en nära relation med någon äldre så det var ju ganska självklart. Hade aldrig sett en blöja sedan mina egna före-pottan-dagar och aldrig hade jag heller matat någon eller tagit hand om någon på det sättet. Förra veckan fick jag sond-delegering ovanpå min vanliga medicin-delegering - tänk att jag har kommit så långt att jag kan ges det förtroendet. Det blir en liten självförtroendeboost när duktiga sjuksköterskor tänker att jag är kapabel till sånt. Och även fast det var lite nervöst att slå på sonden helt själv på måndagmorgonen så kändes det ändå spännande att prova på nåt annat. En ny utmaning typ. 

Och i höst väntar en ny utmaning - högskoleprovet. Jag har kommit fram till att, eftersom den nuvarande regeringen har gjort det både svårt och kostsamt att plugga upp betyg på komvux, så har jag större chans att komma in på den utbildning jag vill om jag skriver ett bra högskoleprov. Men det var 4 år sen jag pluggade matte (egentligen 5 eftersom jag slackade i trean på gymnasiet och tog ett IG i matte B) så den delen blir kämpig. Men det känns ändå spännande; vad är jag kapabel till egentligen? Fram till 14 års ålder var matematik mitt favoritämne som jag hade väldigt lätt för, och som jag har nämnt tidigare tycker jag egentligen mer om ämnen där det finns "rätt" och "fel", där man kan lära sig hur saker SKA vara (till skillnad från att t.ex. analysera kulturella skillnader och spåna på vad det kan bero på) och så länge matte är på relativt låg nivå så är det ju det ultimata ämnet för mig egentligen. Svårigheten ligger i att sätta mig ensam och själv lista ut hur det är. Men som sagt, det är en utmaning och än så länge känner jag mig taggad. 

Nu är det exakt 14 dagar tills jag åker till Stockholm och 20 dagar tills jag och Kenneth åker till Bulgarien och solen. Augusti blir en härlig månad! Nu ska jag chilla en stund innan jag går på min 4e sista natt på gamle Klockis.




1 kommentar:

  1. vad roligt att du har fått mer ansvar på jobbet! jag är stolt över dig paprika :) fast snart kan du minsann komma hem tycker jag!! <3

    SvaraRadera