torsdag 15 augusti 2013

Stockholm #1

Alltså det är ju ingen hemlighet att jag är förtjust i Stockholm. Men den förtjusningen har nog gått över i någonting djupare. Idag när jag och Helen klev av nattåget, hade lämnat packning hos henne, hämtat nyckel hos Viktor och börjat vandra längs Sankt Eriksgatan mot Viktors lägenhet så uppfylldes jag bara av härlig, sprudlande storstadsanda. Jag stannade på Sankt Eriksbron och fotade den magnifika utsikten som jag egentligen inte vet vad det var, men fint var det i alla fall. Det var inte ett moln på hilmen, solen gassade men den ljumma vinden kompenserade perfekt. Kanske är det för att jag är uppvuxen i en 3000-personersort, men jag blir handfallen inför en sådan här stad. Här finns allt man kan tänka sig och dessutom är Stockholm så himla fint uppbyggt på alla dess öar med all dess grönska och vackra, gamla byggnader.
Jag älskar att man hör att det finns liv, när man ligger inne i soffan och dåsar med fönstret öppet. Det klirras med tallrikar, avlägset prat hörs, någon borr bullrar, en biltuta genomsyrar tystnaden.. Men samtidigt är det lite av en skräckblandad förtjusning. Alla dessa människor med alla dessa potentiella dolda agendor. Jag är superskeptisk mot folk när jag är här, har stenkoll på väskan hela tiden och blir tveksam när någon erbjuder sin hjälp i något sammanhang. Men det är nog en ren vanesak.

Denna lååånga dag har avslutats med supermysig middag och fika på Viktors balkong med Helen som hedersgäst, och till sist en timmes cykeltur genom city. Det är med grusiga ögon och tunga ben som jag slutligen säger god natt till min favoritstad nr 1. God natt Stockholm!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar