tisdag 24 september 2013

För exakt ett år sedan

.. jag befarar att den sega höstförkylningen har drabbat mig, men jag vet att jag får förkylningssymptom när jag har sovit lite (vilket jag har) så jag hoppas att det är det. Är alldeles för träningssugen för att bli förkyld nu! Däremot har inget sådant hunnits med sedan i lördags, och det kliar i fingrarna på mig men jag tycker inte om att träna på dagen eller morgonen och alla kvällar sedan dess har varit opassande. Imorgon kommer inte heller funka så jag funderar på att trotsa mitt ogillande och bege mig till Iksu imorgon efter lunch.. men det tar emot. Nåväl.

Så för tillfället är mitt liv ganska lugnt, det är i princip bara plugg just nu när jag har en träningssvacka. Jag har börjat längta jättemycket efter december; ljusstakar i fönster, julbak och julpyssel, gatlyktors varma orangea sken på glittrande snö, julsånger i affärerna, luciatåg, julkalendermorgontittande och självklart hemvistelse. Men det ska bli mysigt med december i Umeå, kom på att jag inte har upplevt det eftersom jag flyttade hit i slutet av januari. Undrar hur länge det tar innan jag börjar kalla mig själv Umeåbo?

Men än njuter jag av hösten och att det äntligen har börjat bli kallare. Det är så fint medan löven än sitter kvar i dessa varma färger som är så typiska för den rådande årstiden.
Mina morgnar är nog mysigast; ofta är det bara jag uppe och jag ser ofta till att ha tid att läsa DN och kolla nyheterna på svt.

Det är så kul att ha ett bloggarkiv på några år att blicka tillbaka på. Tidigare började jag fundera vad jag gjorde exakt vid den här tidpunkten för ett år sen..

För exakt 1 år sen: jag hade precis kommit hem från den mest underbara stad jag någonsin besökt - Rom - med min äldsta barndomsvän Helen. Den 23e September 2012 skriver jag på bloggen om asketism (?) och om hur det fascinerar mig, vilket det fortfarande gör.

För exakt 2 år sen: jag jobbade på Subway och kollade lägenheter i Luleå. Tänk om jag hade vetat att företaget skulle gå i konkurs 2 månader senare och att jag 2 år senare skulle sitta i Umeå och tänka tillbaka på den tiden. Det var hursomhelst ett sjukt kul jobb.

För typ exakt 3 år sen: jag röstade för första gången i valet den 19e september, gick på Dalkarlså och hade nog ganska precis börjat träna för första gången i hela mitt relativt vuxna liv, och fått min första träningsskada vilket jag var otroligt mallig över.

Tänk om jag ska spåna på var jag befinner mig om exakt ett år..?

Om exakt 1 år: jag bor i Lund och har pluggat Europastudier sedan 3 veckor tillbaka, har haft en awesome nollning och lärt känna massa nya härliga människor. Innehar även en gitarr och har blivit ganska vältränad.

Eller...

Om exakt 1 år: har övertygat den språkliga institutionen på Umeå Universitet att starta programmet Europastudier och har pluggat det sedan 3 veckor tillbaka osv..

Längre fram i framtiden vågar jag inte tänka faktiskt. Om 1 år ska jag titta tillbaka på det här (om jag minns såklart..) och tänka att jag fanimig var synsk. Nu är det waaaay past bedtime! Natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar