fredag 6 september 2013

Tekniska problem

Ibland förstår jag mig inte alls på teknik. Jag har ju haft datorstrul hela veckan; först min glömda datorkabel och sedan när jag fick den nerskickad så gick det inte att ansluta datorn till det trådburna internetet som jag har. Ett STORT mysterium. Jag gjorde allt man ska; starta om datorn, avaktivera internet, återaktivera, drog ut nätkabeln ur vägguttaget osv. INGET funkade. Jag ringde till min supertekniska bror som inte heller visste råd. Och eftersom jag provade om nätkabeln funkade i lånedatorn, vilket den gjorde, så kunde jag alltså utesluta att det var fel på den. Det var min dator som helt plötsligt var superknasig. Till saken hör att den ju funkade helt normalt i måndags, innan batteriet tog slut. Min bror rådde mig i alla fall att gå till universitetets it-support om det fanns något, vilket det gjorde, och dit var jag alltså igår men hade självklart glömt datorn hemma. Nåväl.
Idag är det fredag och jag skulle komma förbi med datorn idag för att ev. installera ny drivrutin. Bara för att kontrollkolla att det fortfarande inte funkar så slår jag på datorn (detta är 15 min. sen) och pluggar i kabeln och upptäcker till min stora förtjusning samt förvåning att jag är kopplad till internet via nätkabeln. SKUMT. Men jag klagar inte. Nu vill jag däremot veta vad som var fel. Och varför det helt plötsligt funkar igen. Som sagt, ibland förstår jag mig inte alls på teknik.


Alltså det här är ett typiskt exempel på att jag inte kan fatta mig kort. Jag tänkte ju bara berätta en liten teknik-anekdot men det blev en halv novell (nästan) istället. Hursomhelst så är jag ledig idag men självklart står läsning på högsta prio så det blir sagda aktivitet på campusbiblioteket innan jag drar vidare till ett par undanlagda skor jag ska införskaffa. Yay!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar