söndag 17 november 2013

Det är vår skyldighet att hjälpa

Jag vet inte om det var stormens vinande eller grannarnas festande som väckte mig inatt, men det känns allt lite mäktigt att lyssna till naturens krafter.. Det är en av få saker människan inte kan styra och bestämma över. Naturen har en enorm makt, någonting vi har fått erfara den här veckan. Jag kan inte föreställa mig hur det är i Filippinerna just nu, hur det är att ha förlorat ett barn till tyfonen, hur det är att ha förlorat hela ens familj, släkt, alla vänner, alla ens ägodelar. Vad har man då? Vad är det som får dessa människor att fortsätta kämpa för sina liv? Överlevnadsinstinkt är nog starkare än man tror.. men varför?
När såna här katastrofer inträffar känner jag mig lyckligt lottad att jag har fått växa upp på den här delen av jordklotet. Men vi är inte bara lyckligt lottade, vi är privilegierade och i och med detta kommer skyldigheter. Hela jordens befolkning är trots allt ett enda folk och vi som har det bättre ska hjälpa dem i nöd. För tänk om det vore ombytta roller, tänk om jag var ett av tyfonens offer. Det hade lika gärna kunnat vara så, jag har inte växt upp i Sverige för att jag har förtjänat det. Jag är en fattig student men jag har en bostad, familj, vänner, mat och pengar så jag klarar mig. Vi har mer än vi behöver, vi lever i överflöd. I såna här fall gäller det att sätta sin egen situation i kontrast till andras. Ett par hundra kronor gör egentligen inte stor skillnad för mig; jag kan låta bli att köpa de dyrare äpplena eller det där linnet eller något av de andra sakerna som egentligen inte behövs. Ett par hundra kronor till tyfonens offer kan innebära möjligheten för en familj att dricka rent vatten, att kunna använda mensskydd, att kunna använda saneringsprodukter - nödvändiga grejer som verkligen skulle hjälpa. Detta är vår skyldighet. Deras nöd blir inte mindre verklig bara för att de befinner sig långt borta. Det är sant att varje krona hjälper. Idag skänker jag 200 kronor till tyfonens offer, för det är min skyldighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar