tisdag 16 februari 2016

Hur länge håller sminket?

Som flitig konsument av sociala medier kan jag med viss säkerhet påstå att det pratas på tok för lite om produkters hållbarhet. Jag har nog aldrig hört en youtuber inflika "tänk på att sminket inte håller för evigt" i slutet av en massiv haul. Och det kanske behövs påpekas mer, speciellt med tanke på dagens allmänna konsumtionshets. Är det värt att köpa det där extra läppstiftet, som ändå inte kommer kunna användas om ett och ett halvt år?

Min låda med lösa skuggor, skulle eventuellt behöva en rensning av gammalt smink...
Naturligtvis är jag väl medveten om att smink också kan ha samlarvärde, och att man köper vissa produkter för förpackningens skull. Sedan är ju makeup gjort för att användas länge och det verkar vara ganska ovanligt att man råkar illa ut p.g.a. gammalt smink. Jag tänkte ändå, med detta inlägg, komma med en liten påminnelse om att smink är färskvaror och använder man dåligt smink riskerar man att få infektioner.

Här kommer lite allmänna fakta och tips om produkternas hållbarhet:

  • Generellt sett håller torra produkter bättre än blöta (de innehåller mycket vatten och olja som  drar till sig mer bakterier och härsknar lättare). 
  • Produkter som används kring ögat kan man vara extra försiktig med eftersom det är där den största infektionsrisken finns.
  • Däremot är kajalpennor (eller andra typer av pennor) lätta att "rengöra" genom att vässa dem.
  • Var försiktig med att låna ut din makeup eller prova någon annans; detta p.g.a. bakterierisken.
  • Det är ju bakterierna som gör att ditt smink blir dåligt. De tar sig in i sminket genom hudkontakt. Undvik därför att använda burkar som du måste peta i. Alternativ är att använda pumpflaskor eller tuber. 
  • Om du ändå har burkar, använd en spatel att ta ut produkt med. Dessa är sedan enkla att rengöra. 
  • Ett alternativ till spatel är skaftet på en pensel (rengjord såklart).
  • Undvik att ha smink- och hudvårdsprodukter i badrummet eftersom det ofta är fuktigare där än i t.ex. sovrummet, och fukten kan förkorta livslängden på dina produkter.
  • Ha för vana att rensa i ditt smink då och då för att inte råka använda något gammalt.
Dessa spatlar köpte jag på Åhléns för en billig peng. Metallocket är ett gammalt lock till ett doftljus som jag rengjort och ibland använder till att pumpa ut foundation på eller för att blanda olika flytande produkter.
Så hur länge håller olika produkter? Det ska alltid finnas en symbol på din produkt som ser ut som en burk med öppet lock. Där står antalet månader din produkt ska vara fräsch efter att du öppnat den. Annars finns det generella riktlinjer för olika produkter, som dock är ungefärliga och varierar. Det brukar se ut ungefär såhär:


  • Ögonskugga - 1 år
  • Läppstift - 1,5 år
  • Foundation flaska / i dosa m. svamp - 6 månader / 3 månader
  • Eyeliner - 1 år
  • Mascara - 3 månader
  • Concealer - 8 månader
  • Rouge, bronzer och puder - 2 år
(Lista lånad härifrån)

Symbolen som föreställer en öppen burk visar att min kräm håller i 12 månader efter att jag öppnat den. 

Kom ihåg att din näsa, dina ögon och ditt sunda förnuft ofta är den bästa guiden. Nu ska jag sätta mig på något mysigt fik och opponeringsförbereda mig. Hoppas ni får en bra tisdag :)







2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Seriöst! Tack för detta inlägg! Jag trodde jag hade lite koll, men icke...Fasiken vad bra du är :)
    Tack än en gång för alla bra råd.
    Puss och kram

    SvaraRadera